Egyedülálló projektalapú tanulási lehetőség az ELTE PPK-n: Sikeresen zárult az Interview Day
Az ELTE PPK Felnőttképzés-kutatási és Tudásmenedzsment Intézete egy izgalmas és újszerű programmal lepte meg hallgatóit: az egész napos Interview Day keretében az intézet három szakjának diákjai – Emberi erőforrás tanácsadó mesterszak, Emberi erőforrások alapszak és Közösségszervezés alapszak – vettek részt egy különleges szakmai programon. A rendezvény az emberi erőforrás fejlesztés elmélete és gyakorlata, a személyügyi tevékenységek, illetve az emberi erőforrás menedzsment funkciói kurzusok egész féléves projektjének egyik kiemelt eleme volt, amelyen a hallgatók egynapos, intenzív program keretében saját élményű tapasztalatot szereztek mind interjúalanyként, mind interjúztatóként. A tantárgyak projektalapú módszertanra építenek, ahol a hallgatók féléves feladataik részeként egy teljes HR-folyamatot dolgoznak ki, ezen az egy napon pedig kifejezetten a kompetencia-alapú interjútechnika gyakorlására adódott lehetőség.
A 2024. október 18-ai eseményen 159 hallgató vett részt, akik különböző szerepekben próbálhatták ki magukat. A délelőtti programban 35 emberi erőforrás tanácsadó mesterszakos hallgató 9 cég képviseletében interjúztatta az 57 emberi erőforrások alapszakos diákot, míg a délutáni program során az emberi erőforrások alapszakos hallgatók 16 pozícióra keresve interjúztatták a közösségszervezés alapszak 67 diákját.
A program célja: gyakorlati tapasztalatszerzés
Az egyetemi képzésben elengedhetetlen a munkaerőpiaci felkészülés gyakorlatorientált megközelítése. Az Interview Day keretében a hallgatók valós élethelyzeteket modellezve szerezhettek tapasztalatokat mind az interjúztató, mind az interjúalany szerepében. Az intenzív nap egy hosszabb, féléves projekt része, amelyben a diákok kis csoportokban dolgozva vizsgálnak meg egy általuk választott szervezetet, illetve annak HR-folyamatait. Emberi erőforrás szakemberként munkaköröket hoznak létre, azokra munkaköri és kompetenciaprofilokat készítenek, álláshirdetéseket írnak, sőt, még toborzó videókat is forgatnak. Az kompetenciaalapú interjúkra részletes értékelő mátrixot dolgoznak ki, majd lebonyolítják az interjúkat, visszajelzést adnak a jelölteknek, a folyamat végén a kiválasztottak számára beillesztési, képzési terveket, a pozícióra vonatkozóan pedig teljesítményértékelési rendszert készítenek.
Az interjúzás menete és a visszajelzések
Az Interview Day során a résztvevőknek lehetőségük nyílt gyakorlati tapasztalatokat szerezni az állásinterjún való részvételben és az interjúk lebonyolításában. A mesterszakos hallgatók a délelőtti program során HR-es szakemberek szerepébe bújtak, és szimulált interjúhelyzetekben próbálhatták ki magukat, míg az emberi erőforrások alapszakos diákok az előre elkészített és feltöltött önéletrajzuk, motivációs levelük és a videóként feltöltött elevator pitch (liftbeszéd) alapján potenciális jelöltként az interjúalany szerepében mérették meg magukat.
A délutáni programban a közösségszervezés alapszakos hallgatók interjúalanyként vettek részt, ahol 16 különböző, az emberi erőforrások alapszakos hallgatók által álláshirdetésben kiírt munkakörre jelentkezhettek. Az interjúk lebonyolítása után mindkét fél visszajelzést adott a másiknak, ezzel is elősegítve az önreflexiót és a további fejlődést.
Az oktatók együttműködése és a program sikere
A program sikerét nemcsak a hallgatók lelkesedése, hanem az oktatók összefogása is biztosította. Az esemény szervezésében és lebonyolításában az ELTE PPK Felnőttképzés-kutatási és Tudásmenedzsment intézetének három különböző szakán oktató kollégák vettek részt, Dr. Hegyi-Halmos Nóra, Pongor-Juhász Orsolya, Dr. Tóth-Téglás Tünde és Tamás Lilla április óta készítette elő az egész napos rendezvényt. A teljes félévre kiterjedő közös munkájuk eredményeként a hallgatók átfogóan, saját élményükre építve ismerhetik meg a humán erőforrás menedzsment gyakorlati aspektusait.
A program népszerűségét a hallgatói létszám is jól mutatja: összesen 159 diák vett részt az Interview Day-en, ami komoly szakmai tapasztalat volt mind a résztvevők, mind a szervezők számára. Az ilyen jellegű, gyakorlati orientáltságú programok elősegítik, hogy a hallgatók már tanulmányaik során megszerezzék a szükséges szakmai tudást és önismeretet a sikeres munkaerőpiaci érvényesüléshez. A hallgatók visszajelzései egyöntetűen pozitívak voltak a programra: sokan első interjújukat élhették át biztonságos, tanulásorientált környezetben, ahol gyakorlati útmutatást kaptak a felkészüléshez és a fejlődéshez.
A visszajelzések alapján egyértelmű, hogy az Interview Day nagy sikert aratott, és komoly igény mutatkozik a folytatásra. A program a tervek szerint hagyományteremtő eseménnyé válik, és a jövőben is lehetőséget biztosít majd a hallgatóknak arra, hogy gyakorlatban is kipróbálják és fejlesszék munkaerőpiaci kompetenciáikat. Az ELTE PPK továbbra is elkötelezett amellett, hogy diákjai számára olyan innovatív, gyakorlatközpontú képzéseket biztosítson, amelyek közvetlen kapcsolatot teremtenek a munkaerőpiaci elvárásokkal.
Az Interview Day valódi bizonyíték arra, hogy a felsőoktatásban a projektalapú, gyakorlatorientált tanulás kiemelt szerepet játszik a hallgatók sikeres karrierépítésében.