Szakmai gyakorlat

Andragógia BA szakmai gyakorlat

A szakmai gyakorlat felépítése, célja

Az andragógia BA szak hallgatói 4 féléven keresztül végeznek szakmai gyakorlatot, a képzés második és harmadik tanévében. 

A törzsképzésben (másodév): 

A második tanév őszi félévében hallgatóink intézménylátogatások, intézmény-bemutatók keretében ismerkednek az andragógia területeivel, intézményrendszerével. A félév során hetente szervezett intézménylátogatások során betekintést nyerhetnek a felnőttképzés-szervezéssel, a kultúra és művelődésszervezéssel, valamint a személyügyi szervezéssel foglalkozó intézmények életébe, működésébe. 

A második tanév tavaszi félévében hallgatóink egyéni szakmai gyakorlatot végeznek, melynek célja, hogy az andragógia szakos hallgatók elméleti ismereteik birtokában szerezzenek gyakorlati tapasztalatot a felnőttképzések szervezésének tekintetében, a felnőttképzést segítő intézmények kutatási, képzési és tanácsadási tevékenységében, vagy közművelődési intézmények tevékenységében, rendezvényszervezés menetében vagy tréningszervezéssel, humán erőforrás menedzsmenttel foglalkozó szervezetnél, szervezeti egységnél. A gyakorlatos intézmény megtalálásában segítjük hallgatóinkat. A gyakorlat időtartama: 14 héten át heti 3 óra (40 óra). A gyakorlat időbeosztása a hallgató és a gyakorlati hely közös megegyezése.

Szakirányon (harmadév):

A hallgatók mindhárom szakirányon az adott szakiránynak megfelelő gyakorlatos intézményben végzik egyéni gyakorlatukat, a harmadév őszi félévében 40 órában, míg a tavaszi félévben 30 órában. A gyakorlat célja az alkalmazási gyakorlat, azaz a megszerzett ismeretek és gyakorlati készségek alkalmazásának „kipróbálása” tényleges munkakörnyezetben, munkahelyi projektekben, vagy (munkafeladattól függően) egyedül, vállalati, intézményi együttműködésben. Mindemellett célunk az alkalmazási gyakorlat során a gyakorlati készségek, képességek fejlesztése, mely magában foglalja a szakmai és a szakma gyakorlásához szükséges munkavállalói kompetenciák fejlesztését is. (Egyéni, társas és módszerkompetenciák általános és szakmaspecifikus fejlesztése, pl. pontosság, tolerancia, együttműködés, időbeosztás, kommunikáció, csoportmunka). 

A szakmai gyakorlat feladatai, fejlesztendő kompetenciák

A gyakorlatos intézményeknél letöltendő egyéni szakmai gyakorlat során konkrét feladatok, a képzési kimeneti követelmények alapján az alábbiak lehetnek: 

Felnőttképzési tevékenység: irodai adminisztrációs feladatok, képzések szervezése, program- és intézményakkreditáció, pályázatfigyelés, pályázatírás, 

Képzésfejlesztés, kutatás: felnőttképzési kutatások asszisztensi feladatai, tananyagfejlesztés, online vizsgálatok adminisztrációja, konvertálása

Művelődésszervezés: rendezvények, programok szervezése, lebonyolítása, konferencia szervezés (tervezés, előkészítés, lebonyolítás)

Humán erőforrás gazdálkodás: munkahelyi képzések tervezése, szervezése, lebonyolítása, tréningek tervezése, szervezése, lebonyolítása, munkahelyi rendezvények szervezése, személyzetfejlesztési projektek segítése

A gyakorlat során az alábbi kompetenciák fejlesztése a cél: 

Szakmai kompetenciák: az elméleti képzés során megszerzett ismeretek gyakorlati elmélyítése, önálló, tapasztalati tanulás útján.

Személyes és társas kompetenciák: felelősségtudat, kreativitás, rugalmasság, megbízhatóság, együttműködési készség, problémamegoldó készség, másokhoz való alkalmazkodás, emberek és csoportok valamely cél érdekében történő mozgósításának képessége, empátia, tolerancia, önismeret, önértékelés, minőség iránti elkötelezettség. 

Munkavállalási kompetenciák: önállóság, önmenedzselés, időbeosztás, önértékelés, felelősségvállalás.

A szakmai gyakorlat értékelése 

Az intézménylátogatások során a hallgatók reflektív eseménynaplót készítenek a látogatásokról, míg az egyéni gyakorlat során mindhárom félévben gyakorlati naplót készít. A gyakorlati napló részeként a hallgató saját maga is értékeli a gyakorlat során mutatott teljesítményét, fejlődését (önértékelés), ugyanakkor a gyakorlatos intézményben megbízott külső gyakorlatvezető is értékeli munkáját.

Az évek során több intézménnyel alakult ki szoros szakmai kapcsolat, mely intézmények mind az intézménylátogatások, mind az egyéni gyakorlatok során segítik munkánkat.