Felsőoktatás-pedagógiai Konferencia 2024

Felsőoktatás-pedagógiai sokszínűség: a kutatás és fejlesztés diszciplináris, kurrikuláris és szervezeti vetületei

Helyszín: ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar, 1075 Budapest, Kazinczy u. 23-27
Időpont: 2024. október 11., 9:30-17:00
Nyelv: angol és magyar
Facebook-esemény | LinkedIn-esemény
Regisztráció

Program

9:30–10:00 Regisztráció


10:00–10:10 Köszöntő

Fszt. 4. Nagy Sándor terem

10:15–11:15 Prof. Dr. Franziska Zellweger (Pädagogische Hochschule) nyitóelőadása

Fsz. 4. Nagy Sándor terem

 

A konferencia plenáris előadását Prof. Dr. Franziska Zellweger Moser, a zürichi Pädagogische Hochschule felsőoktatás-módszertani és fejlesztési központjának (Centre for Teaching and  Learning in Higher Education) kutatója tartja "A felsőoktatás-pedagógiai fejlesztés mint kollektív tevékenység: interdiszciplinaritás, koherencia és szervezeti tanulás” címmel. 

 

Professzor Zellweger plenáris előadása a svájci felsőoktatás kontextusában vizsgálja a felsőoktatás-pedagógiai fejlesztőmunka kollektív erőfeszítéseit, valamint az egyetemi oktatói munka és a felsőoktatás-fejlesztés szerepének átalakulását. Előadásában bemutatja három, az alkalmazott tudományok területén működő egyetem csoportos tanulást támogató közös projektjének kutatási eredményeit, reflektál arra, hogy milyen módon lehet fenntartható szervezeti kultúrát kialakítani az egész intézmény bevonásával, valamint röviden bemutatja a szükségletalapú interdiszciplináris tanulási formák fogalmát az alkalmazott tudományok területén működő egyetemek és az infrastrukturális ágazatban működő vállalatok együttműködésének kontextusában. Az előadás absztraktja és az előadó vendégprofesszor karrierútjának rövid leírása itt érhető el


11:15–11:30 Kávészünet


11:30–13:00 Párhuzamos szekciók (angol és magyar nyelven)

Mindenki másképp csinálja? Mit és hogyan kutatunk és fejlesztünk felsőoktatás-pedagógiai módszerekkel? 

213. terem

Teaching while doing your PhD: Navigating challenges in PhD students’ academic development 

214. room

Kerekasztal-beszélgetés a felsőoktatás-pedagógiai fejlesztések diszciplináris, kurrikuláris és szervezeti vetületeiről 

 

Az egyetemeken zajló tanítás-tanulásra fókuszáló tudományosság és az oktatói tudatosság a legkülönbözőbb módokon befolyásolják az egyéni és kollektív tanulási utakat, valamint az intézményi sikerességet. A kerekasztal-beszélgetés résztvevőivel reflektálunk a jelenleg is zajló képzés- és kurzusfejlesztések dinamikáira, diszciplináris sajátosságaira intézményi és egyéni oktatói szempontból. 

 

A kerekasztal-beszélgetés meghívott résztvevői: 

Barcza Dániel, DLA, habil., stratégiai és kutatási rektorhelyettes, MOME 

 

Csillik Olga, PhD, Oktatásmódszertani csoportvezető, Oktatási Minőségfejlesztési és Módszertani Központ, BCE 

 

Kövecsesné Gősi Viktória, PhD, habil., egyetemi docens, főigazgató, SZE, Neveléstudományi és Pszichológia Tanszék, Apáczai Csere János Pedagógiai, Humán- és Társadalomtudományi Kar 
Módszertani, Digitális és Tanárképzési Főigazgatóság 

 

Tátrai Annamária, PhD, egyetemi adjunktus, ELTE TáTK, Empirikus Tanulmányok Intézete, Statisztika Tanszék 

This interdisciplinary workshop aims to create a supportive and collaborative environment where doctoral students from diverse backgrounds can learn from each other, gain valuable insights, and develop skills to become more effective educators. The following themes will be addressed:  

Current Teaching Challenges: Participants will examine the various teaching challenges doctoral students encounter, fostering a platform for sharing experiences and concerns from different academic fields.  

 

Diverse Pedagogical Approaches: The workshop will emphasize diverse teaching methods, including integrative, inquiry-based, and inclusive pedagogies. Insights will be provided on how these strategies can be effectively implemented in various academic contexts to improve teaching outcomes.  

 

Academic Development practices: The session will explore academic development practices specifically designed for doctoral students. Participants will gain insights into successful programs and initiatives that support teaching excellence across different university settings. 

 

Workshop facilitators: 

Natia Bendeliani, PhD candidate, Adult Learning and Education program, ELTE PPK NDI 

 

Beste Yıldırım, PhD candidate, Adult Learning and Education program, ELTE PPK NDI    


13:00–14:00 Ebédszünet


14:00–15:00 Párhuzamos workshopok (angol és magyar nyelven)

Akciótanulás és a cselekvőképesség fejlesztése a felsőoktatásban 

213. terem

International Student Mobility and Higher Education Pedagogy 

214. room

A workshop során a résztvevők megismerkedhetnek az akciótanulás (AT) módszerével amely a problémamegoldást támogató egyéni szintű tanulást, illetve a szervezetfejlesztést részvételi úton, a munkatársak aktív bevonásával, cselekvésen keresztül segíti.   A workshop alapjául egy BGE PSZK-n megvalósult akciótanulás projekt tapasztalatai szolgálnak, amely során ősszel két csoport indult el öt tanszék részvételével, összesen kilenc oktatóval. Ezt tavasszal egy további csoport indulása követte, illetve az őszi félévben egy AT témájú PhD kurzus indítása is folyamatban van.   Az AT jól alkalmazható egy tanulószervezet alapjainak megerősítésére, a tanult tehetetlenség lerázására, illetve, hogy a szervezet elinduljon egy coaching szemléletű kultúra irányába.   

 

Workshop facilitátorok:   

Dén-Nagy Ildikó, PhD, tudományos munkatárs, BGE PSZK Vezetés és Emberi Erőforrások Tanszék   

Kovács Judit, PhD, tudományos munkatárs, BGE PSZK Vezetés és Emberi Erőforrások Tanszék    

Pajor Viktória, mestertanár, BGE PSZK Vezetés és Emberi Erőforrások Tanszék   

További közreműködők:   

Géring Zsuzsanna, PhD, tudományos főmunkatárs, BGE PSZK Menedzsment és Vállalkozás Tanszék, Felsőoktatás Jövője Kiválósági Központ vezetője  

Vadász Viktória, mesteroktató, BGE PSZK Vezetés és Emberi Erőforrások Tanszék 

In this workshop, we will reflect on the relationship between international student mobility and the development of higher education pedagogy, particularly, the role of self-assessment tools in enhancing the quality of teaching, both in individual and organizational contexts.   

 

Students' mobility intentions can be significantly influenced by the academic culture of both the home and host institutions, as well as the high standards of teaching and learning activities provided by the host institution. Based on this insight, the Erasmus GAP institutional self-assessment tool helps institutions evaluate their strengths and areas for improvement, particularly in the dimension of teaching and learning.  

 

Together with participants, we will review and discuss the institutional self-assessment tool developed in the Erasmus GAP international cooperation project and explore how it can be meaningfully used in their contexts.   

 

Workshop facilitators

Erdei Luca, PhD, assistant professor, ELTE PPK FTI

  

Kasza Georgina, PhD, Senior internationalisation analyst, Tempus Public Foundation 


15:00–15:30 Kávészünet


15:30–16:30 Tudományosság és hatékonyság: Az oktatói és kutatói munka produktív összekapcsolása

213. terem

Ez az interaktív workshop az oktatói és kutatói tevékenységek integrációjának lehetőségeivel foglalkozik. A résztvevők megismerhetik, hogyan lehet a tudományos kutatást és az oktatási gyakorlatot hatékonyan összekapcsolni, hogy mindkettőből a legtöbbet hozzuk ki.  Közösen megvitatunk olyan stratégiákat és publikációs lehetőségeket, amelyek segítik a kutatási eredmények beépítését a tananyagba, valamint az oktatás során felmerülő kérdések kutatási témákká alakítását. A workshopon a résztvevők saját tapasztalataikra is reflektálnak, amely segítheti a tudományos munka és az eredményes oktatás közötti szinergiák kialakítását ezáltal elősegítve az akadémiai kiválóságot és a gyakorlati hasznosságot.  

Workshop facilitátorok:  

Dorner Helga, habil., PhD, FHEA, egyetemi docens, intézetigazgató, ELTE PPK FTI  

Káplár-Kodácsy Kinga, PhD, egyetemi adjunktus, Fulbright Alumna, ELTE PPK FTI  

Frányó Zsófia, PhD, egyetemi adjunktus, BGE PSZK Számvitel Tanszék 


16:30–17:00 Zárás