Mit várunk a felsőoktatástól? Fontosnak gondoljuk-e szabad gondolkodást? Mit tekintünk értéknek, és mit nem?

2023.07.25.
Mit várunk a felsőoktatástól? Fontosnak gondoljuk-e szabad gondolkodást? Mit tekintünk értéknek, és mit nem?

"Természetesen szükség van a felsőoktatás-pedagógiára" - mondta Dr. Kováts Gergely, a BCE Nemzetközi Felsőoktatási Kutatások Központjának igazgatója a 2023. április 13-ai műhelykonferenciára reflektálva beszélgetőpartnerének, Dr. Dorner Helgának, az ELTE PPK Felnőttképzés-kutatási és Tudásmenedzsment Intézetének intézetigazgatójának, aki a 2023. október 25-ére tervezett Felsőoktatás-pedagógiai Konferencia szervezője is. 

A felsőoktatás expanziójával a hallgatók és oktatók sokszínűsége is megnőtt, a foglalkoztathatóság szerepe felértékelődött, de ennek nem szabad háttérbe szorítania az ember egészének (gondolkodásmódjának, bölcsességének) fejlesztését. Fontos, hogy erről minél tudatosabb legyen a gondolkodás, a felsőoktatáspedagógia pedig ezt szolgálja.

Az oktatás és kutatás szabadságának kérdése korunk egyik fontos dilemmájáról szól. Mit várunk a felsőoktatástól? Fontosnak gondoljuk-e szabad gondolkodást? Mit tekintünk értéknek, és mit nem? Ahogy az előadásomban érveltem, ezek a kérdések ma éppúgy érvényesek a demokráciákban, mint a diktatúrákban, mert a "fake news" és "post-truth" korszakban is sokan és sokféle okból akarják ezt korlátozni. Pedig a szabad gondolkodás, az oktatás, a kutatás és a tanítás szabadsága nem csak annak elengedhetetlen összetevője , hogy kreatív, nyitott, egészségesen kétkedő, kritikus világszemléletű hallgatók szerezzenek diplomát az egyetemen, hanem - ezen keresztül - a demokratikus és szolidáris társadalomnak is. Úgy gondolom, hogy a felsőoktatás-pedagógiai feladata egyrészt az, hogy elmagyarázza, hogy kinek és miért lehet fontos az oktatás, a kutatás és a tanulás szabadsága, és utána segítsen ennek a gyakorlatba ültetésében. Merthogy ez egy rengeteg hétköznapi dilemmával tarkított terület. Másrészt pedig feladta az is, hogy olyan oktatói-kutatói közösség alakuljon ki amely ezt a szabadságot felelősséggel használja, és a tagjait is ez irányba ösztökéli. Enélkül ugyanis könnyen keletkeznek olyan esetek, amelyek alapot adnak az akadémiai szabadságot korlátozó törekvéseknek, ami viszont mindenkit sújtani fog.

műhelykonferencián elhangzott előadásokból és opponensi hozzászólásokból Fábri György két gondolatát emelném ki. Az egyik arról szólt, a felsőoktatásnak önmagával kell foglalkozni, nem a külső (nem rajta múló) körülményekkel, mert azokra nincsen ráhatása. A másik pedig azt emelte ki, hogy a foglalkoztathatósággal kapcsolatos készségek mellett (helyett) mennyire fontos feladat lenne a személyiség egészének fejlesztése, mert ez az, amivel más képző intézmény nem foglalkozik.